راسخون: ژاپن کشوری است آسیایی در شرقی ترین بخش خاور دور. زبان مردم این کشور، زبان ژاپنی است.
ژاپنی‌ها به کشور خود، نیهون (にほん (Nihon می‌گویند. نیهون از دو واژهٔ NICHI (که به صورت هی Hi نیز تلفظ می‌شود) و HON تشکیل شده‌است. NICHI یا Hi به معنای خورشید و روز است و HON یعنی ریشه و آغاز، چرا که ژاپن اولین سرزمینی است که خورشید در آن طلوع می‌کند و روز از آنجا آغاز می‌شود به آن سرزمین آفتاب یا سرزمین آفتاب تابان می‌گویند. در زبان ژاپنی این نام نیپون Nippon )にっぽん) نیز تلفظ می‌شود.
حکومت ژاپن، سلطنتی مشروطه است که در آن قدرت امپراطور بسیار محدود است. امپراتور که بیشتر نقش تشریفاتی دارد، در قانون اساسی بدین‌گونه تعریف شده‌است: «نماد کشور و وحدت مردم». عملاً قدرت به دست نخست‌وزیر و دیگر اعضای منتخب شورا قرار دارد.
عضو رسمي فيفا: 1929
مربي: تاکه شي اوکارا متولد 1956
ژاپن چند سالي است که پيشرفت زيادي در فوتبال داشته وبه راحتي گوي سبقت را از ديگر رقبا ربوده است.ژاپني ها سيستم مديريتشان درفوتبال کاملا الگو برداري شده از همه روش ها ومتدهاي مدرن اروپا وامريکاي لاتين است .به همين دليل در دهه نود با راه اندازي چي ليگ يا همان ليگ حرفه اي و آوردن ستاره هايي مانند زيکو، ليتبار سکي، اسکيلاچي و... رونقي به فوتبال وليگ کشورشان دادند.همين مساله موجب شد تا با باشگاه هاي ژاپني از زير ساخت هاي مطمئني برخوردار شوند ودرجام باشگاه هاي آسيا نيز به موفقيت هاي چشم گير دست يابند.
بدون شک بها دادن به ليگ فوتبال داخلي مي تواند پايه هاي تيم ملي آن کشور را محکم کند واين دقيقا همان مساله اي است که ژاپني ها به خوبي آن را انجام دادند. البته تيم ملی ژاپن در برهه اي از زمان با مشکل مواجه شد. اين موضوع به زماني برمي گردد که ايويکا اويسم نتوانست درسال 2007 با اين تيم به نتيجه دلخواه برسد و سران فدراسيون ژاپن اين تيم را به اوکادا سپردند. همين مسئله باعث شد تا ژاپن از گروه استراليا صعود کند وبه همراه اين تيم راهي آفريقاي جنوبي شود.
ژاپني ها که سبک بازي شان سرعتي است . هميشه براي تيم هاي اروپايي و امريکايي دردسر ساز بودند ولي عمده ترين نقطه ضعف آنها به دو نکته قدرت بدني وضعف تاکتيکي برمي گردد. همين مساله سبب مي شود تا دراين گروه شانس زيادي براي صعود نداشته باشد. به هر صورت هيچ چيز نمي تواند قابل پيش بيني باشد زيرا آنها بعد از جام جهاني 2002 که به عنوان ميزبان رقابت ها حاضر بودند وتوانستند به دور بعد صعودکنند. انگيزه فراواني دارند يک بار ديگر شگفت ساز شوند.فقط بايد صبر کنيم تا ببنيم اين اتفاق مي افتد يا نه؟
حضور د رجام جهاني
ژاپن براي اولين بار در سال 1998 وجام جهاني فرانسه توانست به اين تورنمنت بزرگ راه پيدا کند ولي مانند ديگر نماينده هاي آسيا درهمان دور اول حذف شود. بعد از اين دوره نوبت به جام جهاني 2002 رسيد، جايي که خود ژاپني ها به همراه کره جنوبي ميزباني اين رقابت ها را برعهده داشتند. آنها دراين دوره توانستند نمايش خوبي از خود نشان بدهند و به دور دوم صعود کنند. يکي از خاطره انگيز ترين بازي هاي آنها درسال 2002، پيروزي يک برصفر برابر روسيه بود.
ژاپن درجام جهاني 2006 نيز حضور پيدا کرد ولي باز درهمان  مرحله گروهی باقي ماند.

/10301002

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net

جذب خبرنگار افتخاري